The Darlings

31.3.11

Dear amirasyakirin.

kulinari bukan setakat terperuk di dapur berpeluh-peluh masak dalam kawah. kulinari bukan setakat jadi kuli di hotel penat-penat pakai baju tebal warna putih dan but hitam berat.

KULINARI IALAH SENI. 

SAINSNYA DIPANGGIL GASTRONOMI.

bila kau belajar kulinari, kau membentuk diri jadi seorang saintis berseni. seniman celik sains. dan dalam membentuk seorang noob itu kepada seorang hotelier, pelbagai benda menarik yang kau akan lalui. kau akan belajar cara komunikasi yang betul. kau diajar prestij seorang hotelier. kau diajar juga pengurusan perniagaan.

kenapa kau perlu teruskan cita-cita kau walaupun kau rasa seluruh dunia menentang kau:

1. ia hidup kau. kau yang akan lalui pilihan yang dibuat nanti, bukan orang lain. kalau kau ikut jalan yang dipilih oleh orang lain, jika kau gagal kau akan menyalahkan semua orang. no no no kita tak mahu semua itu. dan jika kau berjaya kau takkan rasa puas.
been there, been pissed off by that.

2. apa-apa ilmu dijadikan untuk sesiapa saja. belajar kerana kau mahu belajar, FOR THE SAKE OF LEARNING, bukan kerana kerjaya, NOT FOR THE SAKE OF WORK. kalau orang suruh kau belajar kerana nak kerja hebat, kau tengok sekarang ramai orang yang hanya lulus PMR jadi taukeh. TAUKEH, bukan makan gaji macam kita-kita lepasan degree atau master.

3. percaya saja setiap pilihan yang kau buat, ALLAH sudah beri itu sebagai rezeki. buat yang terbaik. kau akan berjaya juga. orang yang menentang kau eventually akan tumpang bangga.

sekian,

CLARKY.

4 comments:

Unknown said...

dear amirasyakirin,

betullah apa klaki kata. Semoga hidup kau dipermudahkan urusan. :)

Clarky Afif said...

dear dayya dayyana,

muah! :*

± said...

cik klaki,
minta peluru di mulut, aku nak load dlm "5-inch 50 caliber" sempena meraikan 5 april

u are what u choose. if u choose what others decided for you, than you've already lost

clarky said...

dark half: 5 inci je? *jeling* saiz asia... :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...